El Departament d’Interior desplegarà un ampli dispositiu policial i de mobilitat per donar resposta a la gran afluència de persones prevista amb motiu de l’eclipsi solar total d’este dimecres 12 d’agost.
Les Terres de l’Ebre, el Camp de Tarragona i Ponent comptaran amb un reforç especial de 700 efectius dels Mossos d’Esquadra. El dispositiu se centrarà en la seguretat, la gestió de la mobilitat i el control dels punts on s’espera una major concentració de visitants.
Una part important de la vigilància es destinarà a les principals carreteres i, especialment, a les sortides de l’AP-7 que donen accés a les Terres de l’Ebre i al delta de l’Ebre.
Sense restriccions inicials, però condicionades al trànsit
La directora dels Serveis Territorials d’Interior i Seguretat Pública a les Terres de l’Ebre, Paula Navarro, ha explicat que, en principi, no es preveuen restriccions generals de circulació.
Tot i això, la situació dependrà de l’evolució del trànsit i del volum de vehicles. El dispositiu podrà adaptar-se en temps real si es produeixen retencions o una elevada pressió sobre determinades carreteres i accessos.
El pla de mobilitat inclou restriccions específiques per als camions a l’AP-7 i l’N-340, reforç de la vigilància terrestre i aèria i recomanacions per utilitzar vies alternatives. Trànsit demana evitar l’AP-7 sempre que sigui possible i recorda que està prohibit aturar-se als vorals per observar l’eclipsi.
Planificar els desplaçaments i marxar sense presses
Navarro també ha demanat a la ciutadania que planifiqui amb antelació on observarà l’eclipsi, com hi arribarà i on estacionarà el vehicle.
La recomanació és acudir amb temps suficient als punts escollits i seguir les indicacions dels Mossos d’Esquadra, les policies locals, Protecció Civil i el personal encarregat de regular els accessos.
Interior també demana paciència una vegada finalitzada la totalitat. La sortida simultània de milers de persones pot provocar retencions importants, especialment a les carreteres secundàries que connecten els punts d’observació amb l’AP-7 i l’N-340.
Activitats per afavorir una sortida esglaonada
Molts municipis han programat activitats després de l’eclipsi amb l’objectiu d’evitar que tots els assistents abandonin els punts d’observació al mateix temps.
És el cas de Deltebre, que ha habilitat Lo Passador, la Finca de Bombita i Riumar i ha preparat un dispositiu especial de mobilitat i activitats posteriors a l’eclipsi per facilitar una sortida progressiva.
Els ajuntaments també han planificat circuits interns, accessos diferenciats i zones d’aparcament per descongestionar les principals vies d’entrada i sortida. En municipis com Camarles, el dispositiu coordinarà la Policia Local, Protecció Civil, voluntariat i personal de control.
Vigilància als espais naturals
El dispositiu general també inclou el reforç dels Agents Rurals i possibles limitacions d’accés als espais naturals en funció del risc d’incendi.
A les Terres de l’Ebre, prop de 150 efectius vetllaran per la seguretat i la protecció del medi natural. Interior recomana prioritzar els punts oficials d’observació i evitar zones remotes, terrenys agrícoles i espais on una gran concentració de vehicles pugui dificultar una evacuació.












