
ACN //  Unió de Pagesos denuncia que hi ha ajuntaments  que impedeixen els mercats de productes frescos a l’aire lliure  d’aforament inferior a 1.000 persones, com a mesura de prevenció per  evitar la propagació del coronavirus. El sindicat considera que la  decisió municipal contravé la resolució del Departament de Salut, el  Reial Decret d’estat d’alarma i el Reial Decret que regula la venda  directa de productes peribles. Unió de Pagesos considera que aquesta  prohibició “perjudica la pagesia i la ciutadania pel fet que entorpeix  l’accés als aliments”. En aquest sentit, l’organització agrària demana a  aquests consistoris que rectifiquin, de la mateixa manera que ho han  fet altres com els de Lleida, Vilanova i la Geltrú o Montblanc. Així mateix, Unió de Pagesos insta a les entitats municipalistes,  Associació Catalana de Municipis (ACM) i Federació de Municipis de  Catalunya (FMC), que facin una crida a complir els criteris d’obertura  dels mercats de productes frescos a l’aire lliure autoritzats.
Unió de Pagesos recorda que és el mateix ajuntament el que “ha de  garantir la igualtat de tracte entre establiments i parades de productes  frescos”, i “ha de gestionar els mitjans materials i humans necessaris  perquè es donin tant les garanties de subministrament com les garanties  de salut pública”, ja que, en cas contrari, “els paradistes afectats  hauran de ser indemnitzats per les entitats locals”, segons sosté el  sindicat.
Unió de Pagesos demana als municipis que “facin un esforç” i “deixin fer  els mercats de productes frescos fins i tot en llocs on cal posar  mesures de control per dosificar l’aforament als espais”. L’organització  agrària considera que “no té sentit que la ciutadania pugui entrar en  espais tancats de les grans superfícies dosificats de manera privada i  no tingui accés a comprar en espais oberts, on podria tenir un control  exercit per part del municipi o amb el suport d’altres agents de  l’autoritat si els ajuntaments ho demanen a l’autoritat competent, tal  com estableix el Reial Decret d’estat d’alarma”.
El sindicat recorda el rol que té la pagesia tenint en compte la seva  contribució a l’hora de proveir la població de productes frescos i de  proximitat en el marc de la crisi provocada pel coronavirus. “Els  productors treballen amb normalitat per seguir complint l’objectiu de  subministrar aquests aliments als ciutadans”, assenyala l’organització  agrària.
Segons Unió de Pagesos, alguns dels municipis que han suspès mercats de  productes frescos a l’aire lliure a les Terres de l’Ebre són la Sénia, Arnes i Bot.
 
			
 
			











 
															 
															 
															 
															 
															