• Login
  • Qui som
  • Anuncia’t
  • Contacta
No hi ha cap resultat
Veure tots els resultats
Canal 21 Ebre
  • Inici
  • En directe
  • A la carta
  • Programació
  • 21 Ràdio
  • Cop d’ull
  • Notícies
  • Programes
    • L’INFORMATIU
    • EL TEMPS
    • PRIMERA COLUMNA
    • LA #RDP
    • L’ENTRELLAT
    • FEM UNA ULLADA
    • ANEM DE FESTA
    • DISTRICTE 21
    • TENS UN RACÓ DALT DEL MÓN
    • SONATS DEL SUD
    • TEMPS AFEGIT
    • POLIESPORTIU
    • AUDI PADEL SERIES
    • DE SOL A SOL
    • CONNECTA 10 COMARQUES
    • CONNECTI.CAT
    • FET A MIDA
    • QUÈ FEM?
    • PETITS ARTISTES
    • FET AQUÍ
  • Inici
  • En directe
  • A la carta
  • Programació
  • 21 Ràdio
  • Cop d’ull
No hi ha cap resultat
Veure tots els resultats
Canal 21 Ebre
No hi ha cap resultat
Veure tots els resultats
Home L'Informatiu

Els agricultors afectats pel foc de la Ribera, decidits a refer-se entre la fermesa, la desconfiança i la melancolia

per Cinta Bonet
22/06/2020
a L'Informatiu
Els agricultors afectats pel foc de la Ribera, decidits a refer-se entre la fermesa, la desconfiança i la melancolia

El pagès Enric Prunera comprovant els desperfectes que va provocar l'incendi al seu mas. Imatge: ACN

FacebookXLinkedinWhatsappEmail

“Acostumats” al nou paisatge que els ha deixat el foc i després “de fer-se a la idea” de les pèrdues, els pagesos afectats per l’incendi de la Ribera d’Ebre s’han bolcat en recuperar les finques i afrontar futures campanyes amb pocs ingressos i poca producció. “Amb un ajut concret només un any no acabarem. Les ajudes han de servir per a recuperar el potencial productiu i allargar-se fins que l’activitat econòmica siga solvent. No es pot viure de préstecs i petites ajudes”, alerta Ernest Cubells, coordinador d’Unió de Pagesos a la Ribera d’Ebre. “L’incendi va ser el senyal de la política agrària terrible que es fa. Vivim a base de subvencions en lloc del preu del producte i és el gran problema”, diu Lurdes Masot, una propietària afectada.

Les oliveres cremades s’han arrancat o tallat perquè rebroten i les finques han anat recuperant les seues infraestructures de reg per salvar la producció dels arbres que es van salvar de les flames. Els pagesos afectats s’han fet a la idea de la realitat amb què hauran de conviure les pròximes campanyes agrícoles, i que el repte és transformar de nou el paisatge i que torne a ser el mosaic agroforestal que era abans de l’incendi. “Tot i la desgràcia, els pagesos s’estan refent i les explotacions també”, explica Cubells. “Els arbres, amb tanta pluja, treuen molt del seu potencial vegetatiu”, afegeix. A les pluges abundants, s’hi suma la xarxa de reg que ja existia a la zona. “Ha ajudat a anar més de pressa. Els pagesos de seguida van reposar les mànegues, es va fer la poda pertinent i es va treure el cremat i hem vist que els arbres van vegetant. Estem realment contents de la rapidesa amb què ha anat”, destaca Cubells.

Tot i això, el potencial productiu dels arbres encarà trigarà entre tres i quatre anys a recuperar-se, i caldrà afrontar els costos i les despeses amb menys producció i menys liquiditat per part dels pagesos. “És feixuc i les baixades de preu són un altre problema”, diu el coordinador d’UP a la Ribera d’Ebre. Els agricultors han de seguir invertint i reposant els danys i, en aquest escenari, coincideixen que les ajudes “han estat poques i minses”.

Rebrot de vegetació en una zona boscosa de Bovera afectada per l’incendi de fa un any amb el pagès Julio Cabre i l’alcalde del municipi, Òscar Acero. Anna Ferràs / ACN

“Qualsevol ajut, per poc que siga és bo però també hi ha gent que no sap si acceptar-los. Sembla que amb això ja han fet prou per tu, però et sents amb l’obligació de fer una despesa que és més alta que el que reps. El que rebré no arriba ni al 10% de la inversió que he d’arribar a fer”, apunta Enric Prunera, pagès de Flix que va perdre dotze de les divuit hectàrees d’olivera que té al terme de Bovera. També en aquest municipi de les Garrigues, l’agricultor Julio Cabré reconeix que està “igual o pitjor que l’any passat”. Cabré assegura que ningú l’ajuda i que segurament acabarà deixant la finca, i es qüestiona si el Departament d’Agricultura aposta realment perquè els pagesos tinguen les seues terres conreades. Recorda que després de l’incendi “va venir tothom” i polítics com Teresa Jordà o Pere Aragonès van dir que “no havien de tenir cap problema”. Malgrat això, Cabré considera que de problemes n’han tingut dos: l’incendi i els diners que els han donat per l’altra, ja que creu que “no són nets” perquè estan subjectes a una assegurança “que és molt cara” i segurament els hauran de tornar.

Anunci

Cabre té aquests diners guardats al compte i no els ha fet servir per a recuperar la seua finca, una explotació amb producció integrada que en l’últim any només li ha generat despeses per posar, per exemple, mesures contra la mosca. La seua finca tenia una producció d’uns 30.000 quilos d’olives abans que l’arrasés el foc, però també ha perdut terrenys forestals, on tampoc l’han satisfets els treballs de reforestació duts a terme. Es queixa que l’empresa que va tallar-hi pins ha costat molts diners “per a res”, ja que els pins s’han quedat a terra acumulats i es podriran.

Lurdes Masot, visitant la finca que li va cremar parcialment l’incendi un any després i comprovant les zones que han rebrotat i les que segueixen calcinades. Anna Ferràs / ACN

Prunera també opina que les brigades que han desplegat ajuntaments i Consell Comarcal per netejar finques no els ha beneficiat en excés. “La majoria de gent se n’ha sortit per si sol, és un ajut anecdòtic més que una altra cosa”, diu. De fet, s’han ajudat els uns als altres sobretot entre els agricultors professionals que no podien esperar i es van posar a recuperar terrenys amb les brases encara enceses. Qui tenia maquinària, ajudava l’amic i els favors entre el grup de pagesos afectats s’han anat repartint. “No ens hem cobrat res entre nosaltres, ens hem donat un cop de mà com hem pogut. Estem acostumats a treure’ns les castanyes del foc nosaltres mateixos”, destaca.

Però les brigades i la reforestació han estat apreciades sobretot per aquells propietaris que no tenen l’agricultura com a primera ocupació. “La Generalitat han vingut a fer unes feixines per evitar erosió del bosc que hem perdut i ens ha ajudat molt, i de l’ajuntament també van venir a tallar els arbres de cultiu que estaven cremats”, uns 300 olivers en el cas de la Lurdes Masot, propietària de Flix. A ella li encongeix el cor que el bosc de la finca quedés arrasat. El foc no va entrar al cultiu perquè estava llaurat però el paisatge al voltant de la seua masia és encara desolador. “L’impacte encara hi és i va ser molt gran. Quan puges aquí al mas és terrible”, lamenta.

Enric Prunera assenyalant els pocs exemplars d’olivera que s’han salvat al seu camp. Anna Ferràs / ACN

Abandonar el cultiu ni s’ho ha plantejat. “Mai de la vida”, exclama. “Tenir una finca cultivada ens ajuda per si hi ha un futur incendi, és un tallafoc”, diu. La masia es va salvar, però insisteix que el valor del bosc que han perdut és “incalculable”. Denuncia que la gestió forestal no és l’adequada i que aquest ha estat el motiu que va convertir l’incendi del juny passat en devastador. “Vam perdre un tresor impressionant que tardarem a recuperar”, lamenta Masot. / via ACN

Tags: BoveraFlixincendiIncendi de la Ribera d'Ebre

Anunci

Entrada anterior

El Club Volei Roquetes tindrà equip sènior femení la propera temporada

Següent entrada

Entrevista a Xavier Pallarès, delegat de la Generalitat a les Terres de l’Ebre

✔ ENTRADES RELACIONADES

noticies terres de l'ebre
L'Informatiu

Bot crida a invertir en un nou restaurant a l’antiga estació per on cada any passen més de 70.000 ciclistes

Jaume Sorolla jugarà amb l’equip sènior masculí del                CB Cantaires-Tortosa la propera temporada
L'Informatiu

Jaume Sorolla jugarà amb l’equip sènior masculí del CB Cantaires-Tortosa la propera temporada

noticies amposta
L'Informatiu

Amposta ja ha executat prop del 50% del PAM i confia superar els 20 MEUR d’inversió 

noticies terres de l'ebre
L'Informatiu

Les Jornades de l’Ermita d’Ulldecona arrenquen amb el rock més enèrgic dels Sex Museum

Si us plau, accediu per a unir-se a la discusió

ELS MÉS VISTOS D'AVUI

Jaume Sorolla jugarà amb l’equip sènior masculí del                CB Cantaires-Tortosa la propera temporada
L'Informatiu

Jaume Sorolla jugarà amb l’equip sènior masculí del CB Cantaires-Tortosa la propera temporada

Jaume Sorolla ha confirmat a Canal 21 Ebre que la propera temporada jugarà amb l'equip sènior masculí del CB Cantaires-Tortosa...

La Rapitenca guanya la Supercopa de Veterans de les Terres de l’Ebre

La Rapitenca guanya la Supercopa de Veterans de les Terres de l’Ebre

La Travessa Nocturna Fredes-Paüls supera el miler de participants

La Travessa Nocturna Fredes-Paüls supera el miler de participants

La Fatarella acull una prova pilot per frenar la despoblació i garantir el relleu agrari a l’Ebre

La Fatarella acull una prova pilot per frenar la despoblació i garantir el relleu agrari a l’Ebre

Cafè amb Lletres a Godall, amb ‘Esquerdes als ulls’ de Jesús Serrano

Cafè amb Lletres a Godall, amb ‘Esquerdes als ulls’ de Jesús Serrano

Gairebé 150 ebrencs reclamen la fi del genocidi a Palestina amb una caminada entre Amposta i Tortosa

Gairebé 150 ebrencs reclamen la fi del genocidi a Palestina amb una caminada entre Amposta i Tortosa

Subscriu-te al butlletí

Informa't de les últimes notícies de Canal 21 Ebre

Si us plau, revisa la teva safata d'entrada o la carpeta de correu brossa per confirmar que la teva subscripció s'ha realitzat correctament.

Què t'agradaria veure?

FAVICON_C21
parimatch
CANAL 21 EBRE és el canal de televisió digital (TDT) del grup
топ казино
DOBLE COLUMNA, amb cobertura a les Terres de l’Ebre.
1 win

Connecta't

Facebook Instagram Twitter Youtube Tiktok

Territorial

  • Baix Ebre
  • Montsià
  • Terra Alta
  • Ribera d'Ebre

L'Informatiu

  • Política
  • Societat
  • Economia
  • Cultura
  • Esports

Programes

  • Primera Columna
  • Districte 21
  • L'Entrellat
  • Fet Aquí
  • La #RDP
  • Fem una ullada
  • Petits artistes
  • Tens un racó dalt del món

Esports

  • El partit
  • Temps afegit
  • Poliesportiu

Amb el suport de

Logo del Departament de Presidencia
Logo del departament de cultura
Logo del Departament de Presidencia
Logo del departament de cultura
© 2025 Canal 21 Ebre - Made with ❤ by Incubalia.
  • Qui som
  • Anuncia't
  • Contacta
  • Política de cookies
  • Política de privacitat
  • Bases de sorteig
пинап
casinos en costa rica
https://1win.com.py/

Benvingut un altre cop!

Inicieu sessió al vostre compte a continuació

Heu oblidat la contrasenya?

Recupera la teva contrasenya

Introduïu el vostre nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar Sessió

Add New Playlist

Canal 21 Ebre
Gestionar les cookies

Per oferir una millor experiència, utilitzem tecnologies com ara cookies per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.

Funcionalitat Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense una citació, el compliment voluntari per part del vostre proveïdor de serveis d'Internet, o registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només amb aquesta finalitat no es pot utilitzar normalment per identificar-vos.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Veure preferències
{title} {title} {title}
  • En directe
  • Tots els programes de Canal 21 Ebre
    • L’INFORMATIU
    • PRIMERA COLUMNA
    • LA #RDP
    • L’ENTRELLAT
    • DISTRICTE 21
    • Què Fem
    • FET AQUÍ
    • TEMPS AFEGIT
    • POLIESPORTIU
    • EL PARTIT
    • AUDI PADEL SERIES
    • PETITS ARTISTES
    • + COMERÇ
    • TENS UN RACÓ DALT DEL MÓN
    • ADNURV
    • ANEM DE FESTA
    • FEM UNA ULLADA
    • EL TEMPS
  • Contacta
  • Anuncia’t
  • Login
  • Cistella

© 2025 Canal 21 Ebre - Made with ❤ by Incubalia.

Segur que vols desbloquejar aquesta publicació?
Desbloqujos restants : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?
Go to mobile version